Friday 15 May 2015

5 SEBAB Kenapa SUSU IBU Sahaja Buat Bayi Sehingga 6 bulan

Assalammualaikum semua. Kita selalu didengarkan dengan HANYA SUSU IBU SAHAJA BAGI BAYI SEHINGGA 6 BULAN. Pasti ada yang tertanya-tanya kenapa hanya perlu diberi susu ibu sehingga bayi 6 bulan.

Disini ida kongsikan  5 SEBAB kenapa hanya susu ibu sahaja untuk bayi sehingga berumur 6 bulan.
Info ini ida ambil disini dan ida kongsikan diblog ida pula untuk pembacaan semua.



1. Mengganggu Proses Penyusuan Susu Ibu

  • Memperkenalkan makanan pelengkap terlalu awal akan mengurangkan minat dan permintaan bayi terhadap susu ibu sekaligus mengurangkan bekalan susu ibu. Sedangkan susu ibu penting untuk meningkatkan sistem imunisasi tubuh bayi dan mengelakkan jangkitan penyakit.


2. Sistem Penghadaman Bayi Belum Matang

  • Pada usia bawah 6 bulan,sistem penghadaman bayi belum cukup matang. Buah pinggang dan enzim di dalam tubuh mmasih belum bersedia untuk memproses nutrien lain. Penghadaman yang tidak betul boleh mengakibatkan sakit perut, angin. sembelit dan masalah-masalah lain. Bayi juga berisiko mengalami alahan makanan.


3. Koordinasi Tubuh

  • Sebelum makan, koordinasi yang matang diperlukan. Bayi perlu mampu menegakkan leher dan menelan makanan


4. Bekalan Zat Besi Bayi Anda Mungkin Terjejas

  • Kekurangan zat besi menyebabkan anemia yang mana satu keadaan yang boleh meningkatkan risiko masalah mental dan fizikal. Adalah lebih baik jika anda memberi bayi anda susu ibu sahaja pada 6 bulan pertama kerana susu ibu mengandungu khasiat istimewa yang membantu bayi anda menyerap zat besi dengan lebih baik.


5. Kemungkinan Meningkatakn Risiko Kegemukan

  • Pemberian makanan pelengkap yang terlalu awal boleh menyebabkan pengambilan makanan yang berlebihan dan seterusnya meningkatkan lemak badan dan berat badan si peringkat kanak-kanak


Di atas ini antara sebab kenapa hanya susu ibu perlu diberikan kepada bayi sehingga 6 bulan. Jadi tiada alasan kepada ibu mahupun bapa untuk memberikan makanan pelengkap kepada bayi anda selagi mereka tidak berumur 6 bulan.

Sesungguhnya di dalam susu ibu terdapat 1001 khasiat yang tiada tandingannya. Mommies-mommies yang terlepas entri-entri sebelum ini boleh klik link dibawah ni:-

10 Tips Menjayakan Penyusuan Susu Ibu
 " 12oz ++ Selepas Seminggu Amalkan Set 3M" ~ Puan Lizz
9 Jenis SUNTIKAN Buat Si Manja Kita

Untuk sebarang pertanyaan mengenai info mahupun produk penyusuan boleh hubungi ida :-

Puan Ida
Call/SMS/Whatsapp : 0193397363

***COD kawasan Bandar Putra Permai,Puncak Jalil , Taman Equine , Bandar Kinrara , Puchong dan kawasan sekitarnya

0 comments:

Post a Comment