Friday 29 May 2015

4 TEKNIK Untuk Mencairkan Susu Ibu

Assalammualaikum semua,



TAHUKAH ANDA

Haba dan kepanasan melampau boleh memusnahkan enzim, antibodi dan komponen-komponen nutrien penting dalam susu ibu. Oleh itu perahan susu ibu yang disejukkan atau dibekukan perlu dicairkan dengan kaedah yang betul untuk mengurangkan kehilangan nutrien daripadanya.

Jadi bagaimana semua mommies-mommies mengendalikan perahan susu ibu anda. Jangan dalam kita cuba untuk memberi yang terbaik kepada si manja kita membuatkan kita terlepas pandang akan perkara ini. Jadi hari ini mari kita menambah lagi ilmu penyusuan susu ibu supaya si manja kita mendapat yang terbaik dari susu ibu.

CARA PERTAMA : MENCAIRKAN SUSU IBU DI DALAM PETI SEJUK

cara pengurusan ebm, kelebihan susu ibu, set penyusuan shaklee super bajet susu ibu terhasil, kebaikan susu ibu, apa itu kolustrum? beza foremilk dan hindmilk, proses keluarkan susu ibu, set penyusuan shaklee, susu ibu kurang, punca susu ibu kurang, cara tambah susu ibu, pil tambah susu ibu, set penyusuan shaklee super bajet, cara panaskan susu ibu

  1. Alihkan susu ibu dari freezer ke peti sejuk. Cairkna susu ibu beku sebelum ianya rosak. Boleh gunakan teknik FIFO ( First In , First Out). Juga labelkan tarikh dan masa pada susu ibu yang disimpan.Ini akan menjadikan urusan simpanan susu ibu menjadi lebih baik.
  2. Letakkan susu ibu beku berhampiran dengan pintu  bagi proses pencairan. Ini kerana suhunya yang lebih hangat.
  3. Cairkan pada waktu malam sebelum diguna pada esok harinya. Susu ibu mengambil masa 8 jam untuk cair sepenuhnya. Buka dan kacau perlahan untuk lihat susu cair sepenuhnya. Jika masih terdapat ketulan beku, masukkan semula ke dalam peti sejuk dan biarkan ia mencair lengkap atau lalukan di bawah air paip untuk cairkannya.
  4. Sebaiknya guna susu ibu yang telah cair secepat mungkin. Jika tak digunakan boleh terus disimpan dalam peti sejuk sehingga 5 hari (tanpa keluarkan dari peti ais).  Alihkan atau jauhkan susu tersebut dari pintu peti sejuk. Bagi mendapatkan suhu yang lebih sejuk.

CARA KEDUA : TEKNIK AIR MENGALIR




  1. Letakkan susu ibu beku dibawah tapa air yang sejuk. Suhu perlu lebih sejuk sedikit dari suhu bilik. Menggunakan air yang sejuk pada awalnya akan meningkatkan suhu susu ibu secara berperingkat. Jika terus diletakkan di bawah air panas berkemungkinan akan merosakkan enzim- enzim penting dalam susu ibu. Goyangkan susu ibu untuk lihat susu telah cair dengan lengkap.
  2. Perlahan-lahan naikkan suhu tap air yang sedang mengalir pada susu ibu yang telah cair tadi. Ubah susu dari sejuk ke suhu bilik kemudian pada suhu yang hangat dan akhirnya suhu panas. Ini akan memelihara susu ibu dari rosak.

NOTA 1 : Berhenti panaskan susu ibu jika wap mula kelihatan. Susu yang terlalu panas boleh menyebabkan mulut bayi melecur.
NOTA 2 : Susu ibu yang sedikit sejuk adalah selamat diminum oleh bayi. Tapi jika bayi sedikit cerewet panaskan susu pada suhu bilik.

Jika menggunakan Refrigerator Defrosing ( Mencairkan Di Dalam Peti Sejuk )  tidak perlu letak susu ibu di bawah air sejuk. Terus alirkan air yang hangat bagi memanaskan susu ibu
Goyangkan susu perlahan-lahan bagi meratakan suhu. Atau boleh gunakan sudu untuk kacau perlahan.

CARA KETIGA : RENDAMKAN DALAM AIR SUAM


  • Panaskan air di dalam bekas (seperti saucepot). Nyalakan api sederhana. Tutupkan api jika air sudah mula mengeluarkan wap @  sebelum air mula mendidih. Angkat dan alihkan bekas tersebut. Elakkan guna air yang mendidih.


AMARAN : JANGAN TUANGKAN SUSU IBU CAIR DAN PANASKAN TERUS DI ATAS API

  • Rendamkan terus bekas susu ibu ke dalam air yang telah dipanaskan. Atau jika agak ragu pegang bekas susu tanpa jejaknya ke dalam bekas air yang telah dipanaskan. Boleh terus panaskan susu ibu yang beku atau sejuk menggunakan cara ini.
  • Akhir sekali, goyangkan botol susu perlahan- lahan atau kacau dengan sudu untuk ratakan suhu.

CARA KEEMPAT : GUNA WARMER (PEMANAS)



  • Cara yang paling mudah dan ringkas. Baca manual sebelum menggunakan warmer. Warmer ini juga boleh digunakan untuk memanaskan makanan anak jika sudah mula makan.
  • Ada 2 jenis warmer iaitu yang menggunakan air atau wap untuk memanaskan susu ibu. Letakkan botol susu ibu ( yang telah cair). Kemudian set kan suhu yang bersesuaian mengikut manual.
  • Bunyi atau lampu akan menyala

TIPS PENTING:

  1. Gunakan susu perahan yang paling lama disimpan (pastikan tarikh perahan susu dicatat pada botol/bekas sebelum menyimpan susu).
  2. Cairkan dan panaskan susu perahan hanya dalam kuantiti yang diperlukan sahaja.
  3. Susu yang sudah dicairkan dan dipanaskan tidak boleh disimpan di dalam peti sejuk semula (walaupun tidak diminum oleh bayi). Susu ini perlu dihabiskan dalam masa 4-6 jam.
  4. Susu perahan yang tidak habis diminum oleh bayi boleh disimpan (dalam suhu bilik) untuk tempoh 2-3 jam dan beri kepada bayi pada penyusuan seterusnya.
  5. Susu beku yang telah diturunkan ke bahagian sejuk peti sejuk tidak boleh dibekukan semula. Susu ini perlu dihabiskan dalam tempoh 24 jam (dikira daripada masa menurunkannya daripada bahagian sejuk beku).
  6. Susu yang telah disimpan di dalam peti sejuk hanya bertahan selama 7 hari. Selepas 7 hari susu yang belum sempat digunakan boleh dinaikkan ke bahagian sejuk beku untuk memanjangkan tempoh penyimpanannya. Tetapi bau dan rasanya mungkin sedikit berubah kerana susu yang disimpan lama di dalam peti sejuk boleh menyerap bau daripada peti sejuk.



TIDAK BOLEH:



1. TIDAK BOLEH panaskan susu perahan terus di atas api dapur.


2. TIDAK BOLEH panaskan di dalam ketuhar gelombang mikro (microwave oven).
3. TIDAK BOLEH didihkan susu perahan.

Kredit Info 

Di harapkan perkongsian ini dapat membantu semua mommies-mommies terutama yang baru pertama kali bergelar ibu mahupun bapa dan baru dengan dunia penyusuan susu ibu ini.





Ingin mendapatkan supplemen yang sesuai untuk anda mahupun orang tersayang?
Ingin menjana pendapatan 4,5 atau 6 angka hanya dari rumah?

Boleh hubungi ida:-

Puan Ida
Call/SMS/Whatsapp : 0193397363

***COD kawasan Bandar Putra Permai,Puncak Jalil , Taman Equine , Puchong dan kawasan sekitarnya

0 comments:

Post a Comment