Wednesday 6 May 2015

12 Kepentingan Penyusuan Susu Ibu Kepada Bayi


Assalammualaikum semua mommies-mommies dan pembaca setia blog ida ini. Pasti ramai ternanti- nanti entri dari blog ida ni kan hihihihi macam best je ida ni kan. Ok apa- apa pun ida harapkan semua dalam keadaan sihat hendakNya dan terima kasih tidak terhingga ida ucapkan sebab sudi membaca dan singgah di blog ida ni ye.

Adalah suatu nikmat tidak terhingga bagi setiap ibu-ibu yang dapat menyusukan bayi sendiri dengan suus ibukan. Saat indah yang tak mungkin dilupakan. Itu apa yang ida rasa sendiri apabila ida dapat menyusukan Elman dan Ain dengan susu ibu. Alhamdulillah ida diberi kemudahan untuk menyusukan sendiri anak ida dengan susu ibu. Dan ida rasa itu juga yang dirasai oleh mommies- mommies yang dapay menyusukan anak sendiri dengan susu ibu kan.

Ok entri kali ini ida nak kongsikan pula tentang kebaikan yang diperoleh oleh bayi dari penyusuan susu ibu ini yang mana memang telah diketahui bahawa susu ibu mempunyai 1001 khasiat yang tiada tandingannya dengan susu-su yang lain.



1.Susu ibu baik untuk pertumbuhan otak bayi

  • Susu ibu mengandungi AA dan DHA yang mana AA dan DHA sememangnya dapat merangsang otak bayi.
  • Protin,laktosa dan lemak secukupnya wujud dalam susu ibu dan penting dalam pertumbuhan otak bayi
  • IQ bayi yang diberikan susu ibu lebih tinggi disebabkan nutrisi dari susu ibu tetapi harus disertai dengan rangsangan yang berterusan.

2.Susu ibu merupakan sumebr nutrisi terbaik untuk bayi

  • Susu ibu mengandungi sumber gizi yang ideal dan komposisi seimbang untuk setiap anak dan berubah mengikut peringkat perkembangan anak.
  • Contohnya minyak omega 3 yang terkandung secara semulajadi dalam susu ibu membantu perkembangan otak dan mata bayi yang baru lahir. Omega 3 ini sangat penting semasa ibu hamil dan tahap awal bayi di mana otak dan saraf berkembang
  • Bayi pramatang yang disusui dengan susu ibu mendapat kebaikan susu ibu yang lebih tinggi kandungan zat lemak,protin,natriumm,klorida dan besi sesuai untuk keperluan mereka. Malah fungsi mata mereka memperlihatkan kecekapan yang lebih baik berbanding bayi pra matang yang tidak diberi susu ibu.

3.Air susu ibu meringankan sistem pencernaan bayi

  • Sistem pencernaan bayi masih belum sempurna pada bula pertama kelahiran
  • Jadi nutrisi yang ereka perolehi haruslah tidak kompleks dan mampu diproses serta tidak emberatkan sistem pencernaan mereka
  • Susu ibu mengandungi enzim yang dapat membantu meringankan proses pencernaan

4.Susu ibu meningkatkan kekebalan tubuh bayi

  • Susu ibumelindungi bayi dari serangan penyakit sisitem pernafasan dan penernaan
  • Istimewanya susibu ini dimana ia menyediakan persekitaran yang bagus untuk bakteria baik yang disebut flora normal dan menghambat perkembangan bakteria,virus dan parasit yang berbahaya.
  • Unsur-unsur yang terdapat dalam susu ibu yang membantu meningkatkan kekebalan tubuh bayi ialah:-


  1. BIFIDUS - Karbohidrat yang diperlukan untuk pertumbuhan bakteria baik iaitu lactobacillus bifidus.Persekitaran yang baik ini menghasilkan asid laktat dari laktosa yang akan menghalang pertumbuhan bakteria jahat.
  2. LAKTOPROTIN - adalah sejenis protin yang mengikat zat besi dalam susu ibu. Jadi zat besi ini tidak dapat digunakan oleh pertumbuhan bakteria jahat.

5.Susu ibu mudah diernakan oleh bayi

6.Susu ibu tidak mudah tercemar

7.Susu ibu menghindarkan bayi dari alahan


8.Susu ibu mengurangkan risiko obesiti dikemudian hari


9.Susu ibu tidak menimbulkan karies gigi pada bayi


10.Susu ibu menyihatkan paru-paru bayi


11.Menyusu sebagai cara mendidik bayi sejak awal


12.Menyusu dapat menjalin interaksi antara bayi dan ibu


Kredit : Info 

Ida berharap semakin ramai mommies-mommies yang akan memperjuangkan penyusuan susu ibu yang mana setiap anak itu berhak untuk mendapat susu yang terbaik yang tiada tandingannya itu. Semoga info ini memberi inspirasi kepada semua mommies-mommies diluar sana ye.

Bagi yang ingin dapatkan produk Shaklee boleh hubungi ida:-


Puan Ida
Call/SMS/Whatsapp : 0193397363

***COD kawasan Bandar Putra Permai,Puncak Jalil , Taman Equine , Puchong dan kawasan sekitarnya

0 comments:

Post a Comment