Monday 11 May 2015

12 Perkara Asas Yang Perlu Diketahui Bagi Menjayakan Penyusuan Eksklusif

Assalammualaikum semua. Apa khabar semua pembaca setia blog ida ni. Ida harapkan semua dalam keadaan sihat hendakNya. Kali ini ida nak kongsikan pula entri mengenai perkara-perkara asas yang perlu diambil kira oleh mommies-mommies yang ingin menjayakan penyusuan susu ibu bersama bayi mereka.

Info ini ida ambil dari blog ini. Ida kongsikan pula di blog ida semoga ia bermanfaat kepada semua.



1. KENALI BENTUK PUTING

  • Tahu bentuk puting anda sama ada jenis puting tenggelam,leper atau timbul.Jika tenggelam / leper agak sukar untuk bayi menghisap dan cari jalan bagaimana untuk membetulkannya


2. TAHU CARA PERAH SUSU

  • Belajar kaedah/cara  yang betul memerah susu.Untuk ibu yang berkerjaya perlukan peralatan lengkap untuk dibawa ke pejabat seperti pam susu, ooler bag/box, ice pax , bottle storage)


3. PAM SUSU

  • Pam susu adalah sangat penting bagi ibu bekerjaya.Pilih pam yang membantu ibu memudahkan proses pengepaman. Kriteria pam susu yang bagus ialah ringan,senang bawa dan tidak menyakitkan


4. SIMPAN PERAHAN SUSU

  • Tahu bagaimana untuk menyimpan susu yang diperah


5. MENGGUNAKAN STOK PERAHAN SUSU

  • Untuk memanaskan susu beku yang telah dicairkan atau susu sejuk yang diletakkan si dalam peti sejuk.Pastikan air panas yang digunakan bersuhu 40 darjah celcius sahaja bagi memastikan sel-sel hidup susu ibu tidak mati.


6. JANGKA HAYAT SUSU

  • Ketahui dan fahami jangka hayat susu samada yang telah diperah,disejukkan dan dibekukan


7. ILMU

  • Baca pelbagai info susu ibu di internet/buku/majalah & turut serta dalam forum-forum penyusuan susu ibu untuk meningkatkan pengetahuan dan semangat. Fahami kelebihan susu ibu berbanding susu formula.


8. SOKONGAN SUAMI DAN KELUARGA

  • Penting supaya suami dan keluarga boleh beri dorongan dan semangat serta turut membantu melakukan kerja-kerja rumah.


9. HOSPITAL RAKAN BAYI

  • Pilih untuk bersalin di hospital rakan bayi kerena mereka menitikberatkan penyusuan susu ibu slelpas kelahiran.Jika bukan di Hospital Rakan Bayi,pesan supaya bayi tidak diberikan susu formula sejurus bersalin dan seterusnya


10. JANGAN BELI SUSU FORMULA

  • Jangan sesekali membeli susu formula sebagai persediaan kerana takut tidak cukup susu. Apabila anda gelabah nanti anda pasti menggunakannya.


11. SUSU IBU MENCUKUPI

  • Set di minda bahawa susu ibu cukup untuk keperluan bayi.Jika bayi masih menangis setelah diberikan susu kenali tangisannya. Mungkin juga bayi sakit,tidak selesa tetapi kita selalu beranggapan bayi tidak kenyang dan tidak cukup susu.


12. PENJAGA BAYI

  • Pastikan penjaga bayi tahu bagaimana mengendalikan stok perahan susu ibu dengan baik.

Itu serba sedikit info penyusuan yang perlu diambil kira oleh semua bakal mommies-mommies yang bakal melalui fasa penyusuan susu ibu bersama bayi anda. Semoga info ini dapat membantu semua mommies-mommies ye.

Untuk sebarang pertanyaan mahupun ingin mendapakan produk Shaklee boleh hubungi ida Pengedar Sah Shaklee Anda.


Puan Ida
Call/SMS/Whatsapp : 0193397363

***COD kawasan Bandar Putra Permai,Puncak Jalil , Taman Equine , Puchong dan kawasan sekitarnya

0 comments:

Post a Comment